Inzercia

sobota, 8 februára, 2025
Home Testy BMW iX1 xDrive30

BMW iX1 xDrive30

by Lívia Hvizdošová

Slušný elektrický kompakt

Nejaký ten čas sme si počkali na príchod novej generácie najmenšieho SUV značky BMW. Vyskúšali sme si jeho úplne prvú, čisto elektrickú verziu iX1 xDrive30. Ide tak o najmenšie SUV značky a zároveň aj cenovo najdostupnejší elektromobil BMW. Jeho základná cena začína na sume 46 260 eur. iX1 je považované za základné vstupné elektrické BMW, samozrejme, od ukončenia výroby niekdajšej i3.

Väčšie a výraznejšie  

Nové BMW iX1 v porovnaní s predchodcom však poriadne narástol. Jeho rozmery sú 4500 x 1845 x 1616 (dĺžka x šírka x výška). Je teda o 53 mm dlhšie, 24 mm širšie a o 44 mm vyššie ako staršia generácia. Interiér je plnohodnotne priestranný aj na zadnom rade sedadiel. Objem batožinového priestoru je 490 l – kvôli elektromotoru je menší o 50 l v porovnaní so spaľovacou verziou. Aj keď je iX1 dizajnom aj rozmerovo totožné s X1, viaceré vonkajšie prvky najmä s modrým akcentom však jasne naznačujú, že ide o čistý elektromobil. Sú to napríklad modré predné a zadné lišty, modrým prvkom orámované logo BMW na karosérii aj na volante. Maska chladiča s veľkými obličkami evokuje vizuálnu podobnosť s verziou X1, ale keďže chladič v prípade elektromobilu nemá význam, ide len o dizajnový prvok, bez ktorého si to ale v prípade BMW nevieme predstaviť. Adaptívne LED predné svetlomety vzbudzujú jemne extravagantno-agresívny podtón. Extravagantne pôsobia aj nové trojdimenzionálne svetlá v zadnej časti v tvare písmena „L“. Bočný pohľad evokuje dojem športovo-dynamického charakteru vozidla, najmä vďaka krátkym previsom a dlhšiemu rázvoru. Farebných prevedení karosérie je k dispozícii 12, avšak bezpríplatkový je len univerzálny lak v bielej a čiernej farbe. Za metalízu si môžete priplatiť od 972 eur.

Motorizácia a parametre

Maximálny výkon BMW iX1 xDrive30 je 230 kW (313 k), zrýchliť dokáže z 0 na 100 km/h za 5,6 sekúnd. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h. xDrive napovedá, že ide o pohon všetkých kolies. iX1 disponuje dvoma elektromotormi a kapacitou batérie 64,8 kWh. Podľa údajov výrobcu je kombinovaný elektrický dojazd 417 až 439 km a kombinovaná spotreba elektrickej energie 16,9 – 18,1 kWh / 100 km. Čas nabíjania pre AC (stav nabitia 0-100%) je 6,5 hod. Čas nabíjania udávaný pre DC (vysokovýkonné nabíjacie stanice 10-80%) je 29 min. Maximálny nabíjací výkon je 11 kW pre AC nabíjanie a 130 kW pre DC nabíjanie.

Efektívne kolesá

Pre elektrickú verziu sú typické aerodynamické 17-palcové disky kolies. Tie sú podľa nás z hľadiska dizajnu menej pútavé ale rozumieme jeho významu. V základnej výbave je možné zaobstarať si za príplatok 1 861 eur väčšie 18-palcové disky. Model iX1 xDrive nosí pneumatiky Hankook s rozmermi 205/65 R17. Patria do triedy A palivovej úspornosti. To znamená, že majú najnižší možný valivý odpor v tejto triede, čo priaznivo vplýva na spotrebu, rovnako ako naň vplývajú aj menšie rozmery pneumatík.

Interiér a nová generácia iDrive

Značka BMW posunula interakciu medzi vodičom a vozidlom na úplne novú úroveň. Najviditeľnejšou zmenou je širokouhlý centrálny BMW Curved Displej s dotykovým aj hlasovým ovládaním. Je precízne integrovaný do priestoru kokpitu a je ergonomicky naklonený smerom k vodičovi. Zakrivený displej je dokonalým prepojením medzi informačným a ovládacím displejom, pričom spolupracuje aj s head-up displejom. Novinkou sú aj režimy My Modes zamerané na osobné preferencie vodiča. Stimulujú viaceré zmysly – zrak, sluch aj hmat a majú kombinovať až desať rôznych parametrov, pričom sa aktivujú len jedným príkazom. Predné aktívne sedadlá disponujú masážnou funkciou čo zvyšuje jazdný komfort. Ďalšou výraznou zmenou je aj nový typ stredovej konzoly, na ktorej je umiestnený volič automatickej prevodovky Steptronic a niektoré ovládacie prvky, akými sú napríklad: tlačidlo štart-stop, volič režimov my modes, ovládač hlasitosti či tlačidlo parkovacej kamery s vysokým rozlíšením.  Samozrejmosťou je aj priestor na bezdrôtové nabíjanie smartfónu ale nechýbajú ani vstupy na USB-C. Čalúnenie interiéru je voliteľnou výbavou. Môže byť v prevedení látka, SensaTec (druh odolnej koženky značky BMW) s príplatkom 879 eur alebo pravá koža za 1 964 eur.

Záver

Nové elektrické BMW iX1 považujeme za slušné SUV, ktoré je vhodné do mesta a zároveň výkonné na diaľnici. Predošlú generáciu X1 predbehol o niekoľko úrovní a v porovnaní s ňou je rozmerovo väčšie a dizajnovo výraznejšie. Rozmerovo je kompaktné, pričom sa môže zdať, že ide skôr o väčší model X3. V interiéri je dostatočne priestranné, takže je vhodné aj pre rodiny s deťmi. Nová generácia BMW iX1/X1 má veľmi pekný elegantný dizajn a zároveň športovo-dynamické hrany a prvky. To, že ide o elektromobil je zjavné už na prvý pohľad, keďže niektoré prvky sprevádza modrá farba. Elektrický dojazd je slušný, spotreba je priam optimálna a nabíjanie rýchle. Veľmi pozitívne hodnotíme viaceré technologické novinky a vymoženosti, ktoré uľahčujú ovládanie a zlepšujú komfort a radosť z jazdy. Ide hlavne o asistenčné bezpečnostné systémy, vysokokvalitnú parkovaciu kameru či intuitívnu navigáciu. Nové BMW iX1 môžete mať už od 46 260 eur, čo je veľmi prijateľná suma vzhľadom ku konkurencii a k tomu, že ide o čisto elektrické SUV prémiovej značky.

Tiež sa ti môže páčiť